Sluit alles | Bekijk alles


Gaat de Kulturele Raad toch door?
De Stichting Kulturele Raad heeft besloten zichzelf op te heffen en alle activiteiten per 1/7/2017 te beëindigen. Deze stichting stopt dus echt helemaal.

Er zijn diverse mensen in Hillegom die dit heel erg vonden. Zij zijn naar de gemeente gegaan om hierover te praten met de wethouder. Zes mensen hebben besloten er de schouders onder te zetten en een nieuwe Stichting op te richten om de culturele en educatieve activiteiten door te zetten.
Hoe heet de nieuwe Stichting?
De nieuwe Stichting heet Stichting CultuurBeleving Hillegom. Zie ook de website www.stichtingcultuurbelevinghillegom.nl (deze). Maar je kunt ook 'surfen' naar www.scbh.nl
Waarom niet gewoon Kulturele Raad?
Omdat er nog een stichting bestaat die die naam al heeft, nl. de oude stichting. De nieuwe naam moeten we zien als een soort “doopnaam”. Het nieuwe bestuur wil samen met in ieder geval alle betrokkenen gaan nadenken over de “roepnaam”. En wie weet blijft het dan wel Kulturele Raad.
Wie zitten er in het bestuur?
Het bestuur bestaat uit Karin Peters (voorzitter), Huub Kleinjans (secretaris) en Roland Wiersema (penningmeester). Daarnaast zijn er nog drie mensen heel actief: Hans Lommerse (educatie), Erwin Veenman (gebouw, interne organisatie, verhuur) en Frans de Hoog (PR en communicatie).
Wat vindt de gemeente ervan?
De gemeente is blij, dat er gewerkt wordt aan het voortzetten van de activiteiten. Zij hebben voor in ieder geval het (cursus)jaar 2017-2018 hun medewerking toegezegd. Het pand zal verhuurd worden aan de nieuwe stichting en de stichting krijgt subsidie.
Waarom maar voor 1 jaar? Wat gaat er met het gebouw gebeuren?
De gemeente denkt op dit moment na over de toekomst van het gebouw. In september zal de gemeenteraad drie scenario’s voorgelegd krijgen. De keuze van de gemeenteraad is bepalend. Wij hopen als stichting dat de raad zal besluiten het pand blijvend te gebruiken voor cultuur en educatie. Wij zouden graag de kans krijgen er een bloeiend en bruisend cultureel centrum van te maken.
Blijft De Theepot (BSO) in het gebouw?
Ja, in ieder geval het komende (cursus)jaar.
Gaat alles gewoon door?
De bedoeling is om zoveel mogelijk alles gewoon door te laten lopen. We hebben als nieuwe stichting weinig tijd om dat voor elkaar te krijgen. Dus we kunnen alle hulp gebruiken. De kindertheatergroep is inmiddels bezig met het zoeken van voorstellingen.
Zijn er contacten met de vrijwilligers en de docenten?
Ja, we hebben ons best gedaan om zoveel mogelijk vrijwilligers en docenten op te sporen. Op 30 maart jl. hebben we een informatieavond gehad, waar vele vrijwilligers en docenten bij aanwezig waren. Veel docenten en vrijwilligers hebben aangegeven door te willen gaan. Het was fijn om met elkaar kennis te maken en ideeën uit te wisselen.

Er is inmiddels een nieuw cursusschema in de maak.
Hoe staat Perdido er in?
Perdido was blij dat het gebouw volgend jaar gewoon beschikbaar blijft voor hun programma. Ze hebben inmiddels concerten ingepland.
Hoe staat het met het scholenprogramma?
We hebben uit informele contacten begrepen dat de scholen hier graag mee willen doorgaan. En dat willen wij ook. Dus dat gaan we oppakken.
Waar kunnen belangstellenden zich melden?
Als vrijwilliger kun je je aanmelden via deze website via ons formulier. En als docent ook, maar met een ander formulier. En binnenkort kunnen cursisten zich hier ook aanmelden voor komende cursussen/workshops.


Staat je vraag er niet bij? Klik dan op deze link. Op de dan volgende pagina kun je je vraag stellen. We zullen deze zo snel mogelijk beantwoorden en mogelijk op deze pagina plaatsen.